Picture by Jaredd Craig, via Unsplash
Deze blog, Layered Literacy, ook wel Gelaagde Geletterdheid, zal inzicht geven in de verschillende facetten die laaggeletterdheid en analfabetisme kennen. Laaggeletterdheid is een vaak onderbelicht probleem, ondanks haar grote impact op de maatschappij. Allereerst zullen we een definitie geven van laaggeletterdheid.
Laaggeletterdheid houdt in dat iemand te veel moeite heeft met lezen en schrijven om voldoende te kunnen functioneren in het dagelijks leven.
Christoffels et al. (2016).
Het is belangrijk om laaggeletterdheid aan te pakken omdat zij een van de voornaamste redenen is van grote maatschappelijke kosten, zo wordt er bijvoorbeeld meer beroep gedaan op de sociale zekerheid en ziektekosten. Laaggeletterdheid zorgt ook voor andere maatschappelijke problemen, zoals grotere kansenongelijkheid. Aan de grond hiervan ligt het feit dat laaggeletterden vaak niet volledig kunnen meekomen in de maatschappij. Deze bron vertelt meer over de maatschappelijke effecten van laaggeletterdheid.
De naam Gelaagde Geletterdheid is afgeleid van de vele lagen en vlakken van de maatschappij die worden geraakt door laaggeletterdheid. Omdat deze vaak niet of niet voldoende belicht worden, zal deze blog ingaan op drie van deze lagen of vlakken van de maatschappij die geraakt worden door laaggeletterdheid. Daarbij zal er gefocust worden op de preventie, gevolgen en oplossingen van en voor laaggeletterdheid. Deze drie vlakken kunnen gezien worden als verschillende mogelijkheden die zich kunnen voordoen wanneer men in aanraking komt, of is gekomen, met laaggeletterdheid, dan wel analfabetisme. Wij bespreken hierin intergenerationele laaggeletterdheid, lezen voor plezier en de relatie tussen laaggeletterdheid en criminaliteit.
Deze blog zal de focus leggen op de verschillende houdingen tegenover (laag)geletterdheid. Het is hiervoor belangrijk om bekend te zijn met het profiel van de laaggeletterde. Laaggeletterden worden vaak gekenmerkt als mensen met een lager opleidingsniveau of een niet-Nederlandse achtergrond.
Het wordt vaak gesuggereerd dat laaggeletterdheid of analfabetisme kan worden opgeschroefd door het stimuleren van literatuur in de thuisomgeving. Om deze reden zal Anne in haar blogs uitweiden over de invloed van ouders op hun schoolprestaties en de invloed van scholen op de stimulatie van geletterdheid. Mogelijk kan laaggeletterdheid verder worden opgeschroefd door het zogenaamde ‘lezen voor plezier’. In de blogs van Julia zal daarom aandacht geschonken worden aan de relatie tussen lezen voor plezier en motivatie en hoe lezen voor plezier het zelfvertrouwen in lezen kan vergroten. Op moment dat dergelijke oplossingen in de thuisomgeving of de leeromgeving niet werken om laaggeletterdheid aan te pakken, bestaat de kans dat men door hun laaggeletterdheid in de criminaliteit afzakt. De relatie tussen laaggeletterdheid en criminaliteit zal daarom het onderwerp zijn van de blogs van Isis.
This blog is written in Dutch since we think it is important to keep stimulating our Dutch. In university, we are constantly developing our English skills, while our first language does not get much attention. As we believe it is important to keep fluent in our mother tongue, and develop our writing skills in both languages, we have chosen to write this blog in Dutch.
Over de schrijvers
Wij zitten alle drie in ons tweede jaar van de opleiding European Studies van Maastricht University. We komen uit verschillende delen van Nederland, maar delen onze interesse in de problemen waar Europa mee te maken heeft.
Anne is geïnteresseerd in het gebied van kansenongelijkheid, met name onder jongeren. Ook heeft ze affiniteit met taal en literatuur. Haar blogs gaan over intergenerationele laaggeletterdheid en over verschillende mogelijkheden om dit probleem te bestrijden, om daarmee de kansen van deze kinderen en jongeren te vergroten.
Julia is specifiek geïnteresseerd in problemen rond ongelijkheid, en hoe deze aangepakt kunnen worden. Dit hangt ook samen met haar interesse in laaggeletterdheid, en lezen voor plezier als oplossing hiervoor.
Isis is al sinds lange tijd geïnteresseerd in problemen rondom criminaliteit, het ontstaan hiervan en de sociale uitwerking. Daarnaast heeft ze een interesse in literatuur, taal en daarbij laaggeletterdheid omdat dit een wereldwijd probleem is waar de maatschappij vaak niet van op de hoogte is. In haar blogs zullen deze twee onderwerpen gecombineerd worden en zal de uitwerking van laaggeletterdheid op criminaliteit bekeken worden.