Layered Literacy Uncategorized

Intergenerationele laaggeletterdheid: de samenwerking tussen ouders en school

Foto door Gautam Arora op Unsplash

Introductie

In mijn vorige blogpost heb ik uitgelegd welke invloed ouderlijke betrokkenheid bij de scholing van hun kinderen heeft op hun schoolprestaties en dat kinderen van laaggeletterde ouders hier nadelen van ondervinden. In deze blogpost ga ik het hebben over het tegengaan van intergenerationele laaggeletterdheid en het stimuleren van ouderlijke betrokkenheid door middel van een samenwerking tussen ouders en scholen, met als doel de kansenongelijkheid tussen kinderen te verkleinen.

Er bestaan verschillende programma’s die gericht zijn op het verbeteren van de geletterdheid van het gezin. Zoals is vastgesteld in mijn vorige post, bestaat er bewijs voor positieve gevolgen van ouderlijke betrokkenheid bij de educatie van hun kinderen. Daarom is de verbetering van ouderlijke betrokkenheid een van de uitgangspunten in programma’s die familiare laaggeletterdheid willen verbeteren. Het inzetten van school en onderwijs door middel van thuisinterventie is een vaak gekozen benadering om ouderlijke betrokkenheid te stimuleren. Deze manier is relatief voordehand liggend, omdat onderwijzers al in contact staan met de ouders, dus ouders hoeven niet zelf de eerste stap te zetten en om hulp te vragen, wat eventueel een drempel kan zijn.

De programma’s

De programma’s kunnen uit verschillende activiteiten bestaan. Onderwijzers kunnen ouders instructies geven van huiswerk opdrachten zodat zij beter in staat zijn om hun kind hierbij te helpen. Ook kunnen scholen ouder-kind activiteiten promoten die communicatie verbeteren, door bijvoorbeeld het gebruik van speelgoed en boeken. Dan worden er gesprekken over de voorwerpen gehouden om de communicatievaardigheden te ontwikkelen. Het is belangrijk dat de focus ligt op de al bestaande vaardigheden van de ouders, in plaats van op de dingen die ze (nog) niet kunnen.

Deze manier van interventie is te zien in een Nederlands programma genaamd “Het Almere Project”. Hier hebben onderzoekers signalen gevonden dat de eerdergenoemde activiteiten een positieve impact hebben op school. Een open en uitnodigend schoolklimaat en door de school georganiseerde activiteiten hielp de ouderlijke betrokkenheid ontwikkelen, wat leidt tot betere literaire vaardigheden van kinderen.

Foto door Adam Winger op Unsplash

Is het effectief?

Er bestaat dus bewijs voor positieve effecten op de schoolprestaties van kinderen door middel van interventie methodes zoals training programma’s voor ouders in het assisteren in huiswerk en programma’s door onderwijzers om ouderlijke betrokkenheid te stimuleren.

Echter lijkt het erop dat de implementatie van deze programma’s soms onvoldoende is. Een reden hiervoor is slechte communicatie. De algemene opvatting van dit soort programma’s is dat het in open dialoog moet gebeuren met de ouders, in plaats van dat het hen opgelegd wordt. Helaas is in de praktijk vaak de connectie tussen de school, onderwijzers, het programma en de ouders niet goed genoeg. Met slechte onderlinge communicatie is het moeilijker voor leraren om bepaalde vaardigheden goed over te kunnen brengen aan ouders. Dit heeft natuurlijk een negatief effect op de effectiviteit van zulke programma’s.

This blogpost is about school programs and activities to improve parental involvement and family literacy skills, as a way to counter intergenerational illiteracy