Intergenerationele Laaggeletterdheid: het belang van ouderlijke betrokkenheid
Intergenerationele laaggeletterdheid
Wat als je in een gezin geboren wordt waar de ouders (bijna) niet kunnen lezen en schrijven? Krijgt dit kind wel alle mogelijkheden die het verdient om zich optimaal te ontwikkelen? Krijgt dit kind dezelfde kansen als een kind dat in een andere gezinssituatie geboren wordt?
Intergenerationele laaggeletterdheid is gedefinieerd door Cooter als een sociaal-cultureel fenomeen waarbij laaggeletterde ouders door de verstrekte thuissituatie onbedoeld de lees en schrijfontwikkelingen van hun kroost belemmeren. Dit resulteert in een cyclus waarin laaggeletterdheid door de generaties door in stand wordt gehouden.
Het belang van ouderlijke betrokkenheid
Onder ouderlijke betrokkenheid wordt de opvoeding en betrokkenheid bij het onderwijs van hun kinderen verstaan. In praktische zin betekent dit vooral assistentie bij het leren van leerstof en het maken van huiswerk, alsmede het stimuleren van intellectueel denken door middel van het stimuleren tot besluitvorming en het aangaan van discussies. Een belangrijke factor is dan ook een veilige, stabiele en stimulerende omgeving waar het belang van onderwijs erkend wordt. Betrokkenheid van ouders bij het schoolwerk van hun kinderen heeft grote invloed op hun leerprestaties, leermotivatie, concentratievermogen, vocabulaire kennis, en gedragsproblemen. Er is dus een positief verband tussen ouderlijke betrokkenheid en de schoolprestaties van hun kinderen. Volgens onderzoek is de betrokkenheid binnenshuis zelfs de belangrijkste voorspeller van de resultaten van kinderen.
Voor laaggeletterde ouders is het vaak niet mogelijk om actief betrokken te zijn bij het schoolwerk van hun kinderen, aangezien de opdrachten en leerstof van hun kinderen niet kunnen lezen. De ouderlijke betrokkenheid van laaggeletterde ouders is hierdoor beperkt.
Foto door Marisa Howenstine op Unsplash
Conclusie
Ouderlijke betrokkenheid bij leervaardigheden, vooral bij taalverwerving, heeft een positieve invloed op de prestaties van kinderen. Gegeven het feit dat laaggeletterde ouders minder in staat zijn hun kinderen bij te staan in voornamelijk hun taalontwikkeling, maar ook bij vakinhoudelijke vakken, ondervinden kinderen hier nadeel van. Dit heeft invloed op hun schoolprestaties. Een stabiele, intellectueel stimulerende thuissituatie wordt ook wel gezien als een van de sleutels tot succes. Om kinderen van laaggeletterde ouders optimaal te ondersteunen in hun schoolwerk en daarmee kansenongelijkheid te verminderen is een samenwerking tussen ouders en school nodig.
This blogpost focusses on the influence of parental involvement on children’s school prestations. It has been proven that there is a positive correlation between these two. Because low-literate parents lack the ability to assist their children in schoolwork, their children experience a disadvantage compared to children from literate parents.
Hi Anne, I really enjoyed your blog. It provided me with a better understanding of intergenerational illiteracy. You mention that greater collaboration between parents and schools could stop the cycle of intergenerational illiteracy. Have you found any initiatives or projects that show any evidence for this? I would be interested in knowing more about this!! 🙂
Hi Heidi, thank you for your comment! I just uploaded a new blogpost regarding your question. In the blogpost I named one example: a Dutch program called “The Almere Project” shows evidence for a positive effect of programs that are in collaboration between the teacher and the parents. I hope you enjoy reading the post and please let me know in case of any further questions!
https://blogs.fasos.maastrichtuniversity.nl/EUS2516/lowliteracyineurope/2021/12/07/intergenerationele-laaggeletterdheid-de-samenwerking-tussen-ouders-en-school/
Hello Anne, this blog post was a very interesting read! Your blog post talks about parents who are illiterate or have low literacy. Have you found any sources or research which explain the causes of this low literacy in regards to the parents themselves? Is it mainly due to socio-economic factors or has it more to do with other factors?
Hello, thank you for your question.
There are various causes for low literacy, however most are indeed embedded into the broad perception of social-economic factors, one of which being intergenerational illiteracy itself, as it is a cause as well as a consequence of low literacy. Other causes within social economic factors are poverty, migration, a low level of education, gender and disabilities. One of my sources shows a clear link between literary abilities and social-economic status (SES). It shows that “students with a lower SES also have lower reading literacy and reading attitudes than students with a higher SES” (https://doi.org/10.1080/00131911.2016.1164667). I hope this answers your question!