Layered Literacy

Lezen voor plezier en zelfvertrouwen

In mijn eerdere post heb ik besproken wat lezen voor plezier is, en op welke manieren het verbonden is met motivatie. In deze post zal ik uitleggen hoe lezen voor plezier het zelfvertrouwen van laaggeletterden kan vergroten, en hoe dat bijdraagt aan het verder ontwikkelen van de geletterdheid.

Deelnemers aan programma’s om geletterdheid te verbeteren ervaren vaak hinder door hun beperkte geletterdheid, en voelen soms zelfs schaamte hiervoor. Bovendien kunnen ze onzeker zijn, en hebben ze mogelijk negatieve ervaringen met onderwijs. Dit kan een hindernis zijn om de geletterdheid te verbeteren. Daarom is het waardevol om te weten of lezen voor plezier hun zelfvertrouwen kan vergroten, en in hoeverre dit positieve effecten heeft.

man reading a books

Foto door Jilbert Ebrahimi op Unsplash

Hoe kan zelfvertrouwen toenemen?

Lezen voor plezier is een erg vrijblijvende manier van leren. De leerling kan zich op hun eigen tempo ontwikkelen, en er is ook geen druk door bijvoorbeeld een toets die gemaakt moet worden. Hierdoor is het een fijne methode voor leerlingen, en lijkt het mij geschikt voor leerlingen die zich niet zo zeker voelen in hun eigen kunnen. Wanneer leerlingen verhalen lezen, kunnen ze opgaan in het verhaal, en ligt de focus niet langer op het begrijpen van specifieke woorden, maar op het volgen van het verhaal. Het begrijpen van woorden vindt wel plaats, en nieuwe woorden worden herkend uit de context, alleen dit gebeurt onbewust. Lezen voor plezier kan leiden tot het één worden van de auteur en de lezer, wat het zelfvertrouwen van de lezer tijdelijk kan vergroten. De lezer kan door dit grotere gevoel van zelfvertrouwen beter nieuwe woorden begrijpen. Alleen met literatuur die de lezer aanspreekt heb je dit effect van opgaan in een verhaal, en dus het mogelijk bijkomende effect van meer zelfvertrouwen.

Is het zinvol?

Dus, hoewel lezen voor plezier volgens sommigen op zichzelf niet tot een grote verbetering van de geletterdheid leidt, heeft het wel belangrijke bijkomende effecten, zoals meer motivatie en zelfvertrouwen. Deze effecten mogen niet onderschat worden, omdat ze helpen met het verder ontwikkelen van geletterdheid, en omdat ze op zichzelf een positief effect zijn. Een zelfverzekerdere lezer zal meer gebruik maken van hun taalvaardigheden, maar zal zich ook beter voelen, en meer nieuwe dingen durven. Daarom kan lezen voor plezier een waardevolle toevoeging zijn aan projecten om geletterdheid te verbeteren.


Reading for pleasure can increase literacy learners’ confidence, as it is a low pressure way of learning, and as the literature is the main focus, the learning happens less consciously. The increased confidence has a positive effect on the learners, as they will use their reading skills more, and will have more confidence in their daily lives.


Foto bovenaan door Towfiqu Barbhuiya op Unsplash