Layered Literacy

Lezen voor plezier en motivatie

Motivatie speelt een cruciale rol om geletterdheid te kunnen verbeteren door lezen voor plezier. Toch blijkt dat momenteel veel Nederlandse kinderen lezen niet leuk vinden, met alle gevolgen van dien. Daarom is het belangrijk om te weten hoe belangrijk motivatie is in het leerproces, en of lezen voor plezier mogelijk kan worden ingezet om leesonderwijs, en daarmee geletterdheid, te verbeteren.

Wat is lezen voor plezier?

Voordat we dieper in het onderwerp van lezen voor plezier duiken, zal ik eerst verklaren wat het in deze context inhoudt. Lezen voor plezier is waarschijnlijk iets wat je, als lezer van deze blog, met enige regelmaat doet. Dit kan om vele redenen zijn, maar meestal is dit om er plezier uit te halen, en niet omdat iemand anders het heeft toegewezen. Hierin ligt ook de basis van lezen voor plezier om geletterdheid te verbeteren. Het gaat hierbij om het lezen van materiaal dat de leerling aanspreekt, en waarbij het primaire doel tijdens het lezen vermaak is.

De noodzaak van motivatie

Motivatie is zo belangrijk voor lezen voor plezier, omdat het een methode is die veel verantwoordelijkheid bij de leerling neerlegt. Het gebrek aan strikte toetsing is wat lezen voor plezier onderscheidt van andere lesmethodes, maar dit kan het nadeel hebben dat leerlingen weinig druk ervaren zich te verbeteren. Om dit te verminderen is er binnen lezen voor plezier wel ruimte om in meer of mindere mate controle toe te passen, maar er zijn onderzoeken die suggereren dat te veel controle lezen voor plezier negatief kan beïnvloeden.

Wegens deze noodzaak voor motivatie, lijkt het mij effectiever lezen voor plezier toe te passen in lessen op vrijwillige basis, waar de leerlingen vaak meer gemotiveerd zijn. Ook kan het helpen om lezen voor plezier toe te passen in een gecontroleerde omgeving, zoals een klaslokaal.

Foto door Monica Melton op Unsplash

Motivatie als resultaat

Naast dat lezen voor plezier motivatie vereist, kan het ook motivatie opwekken. Onderzoek heeft uitgewezen dat door het lezen van literatuur die interessant is voor de leerling, deze plezier in lezen kan ontwikkelen, wat hen kan motiveren de leesvaardigheid verder te ontwikkelen.

Kortom, lezen voor plezier is sterk verbonden met motivatie. Voor effectief gebruik van lezen voor plezier is motivatie nodig, maar een effectieve uitvoering van lezen voor plezier kan ook leiden tot meer motivatie om de leesvaardigheid verder te verbeteren.  


Reading for pleasure is sometimes used as a method of improving literacy. It allows literacy learners to improve their skills by reading materials that are interesting to them. Reading for pleasure is closely linked with motivation, both because this method of teaching could not function if the students are not motivated, and because the materials used for reading for pleasure can motivate students to read more.


Ik hoop dat je deze post interessant vond, reacties zijn welkom!

Foto bovenaan door Cassidy Dickens op Unsplash